+972 Magazine's Stories of the Week

Directly In Your Inbox

Analysis News
Visit our Hebrew site, "Local Call" , in partnership with Just Vision.

Only Israel's public TV gives equal coverage to Arab Joint List

Despite polling better in than mid-sized Jewish parties, the Israeli media is simply paying less attention to the Arab Joint List.

By Oren Persico

Hadash chairman Ayman Odeh at a press conference, February 11, 2015. (Photo by Activestills.org)

Hadash chairman Ayman Odeh at a press conference, February 11, 2015. (Photo by Activestills.org)

Israel’s public television, Channel 1, is devoting more time to reporting on the Joint Arab List running for Israel’s Knesset than the country’s other commercial television news channels, a survey of medium-sized political parties’ public relations events in recent weeks showed.

On January 15 former minister and Kulanu party head Moshe Kahlon announced the makeup of his list of candidates. Israel’s Channel 2 budgeted a minute and a half to its report, including a live report from the tent in which Kahlon held his event. In a poll reported in the very same newscast, Kahlon was predicted to receive eight Knesset seats. The same night, Channel 10 made Kahlon’s event its headline story. A survey presented on that newscast gave Kahlon 10 seats. Channel 10’s live coverage of Kahlon’s event started 18 minutes into the newscast, lasted around a minute and included the names and faces of all of the party’s candidates. Channel 1’s broadcast also went back and forth, live, to Kahlon’s speech for around two consecutive minutes.

On Janary 26, Yair Lapid announced the list of his party’s candidates. Channel 2 carried around two minutes of the event live, including selections of Lapid’s speech, and visually presented the candidates. A poll published on Channel 2’s newscast that night predicted that Lapid would win nine seats. Channel 10’s broadcast that night was fairly similar: a live broadcast from the event (starting 16 minutes into the show), presented the candidates’ names and faces, and clips of Lapid’s speech. Channel 1 also had live coverage of the event, including the presentation of the party’s candidates’ names and part of Lapid’s speech. The segment lasted around a minute and a half.

On January 23, Arab parties Ra’am-Ta’al, Balad and Hadash announced that they would run together as part of the Joint List and presented their candidates at an event in Nazareth. Aside from the symbolic unification event, the parties joining together was a newsworthy event in and of itself and is innovative as far as Israeli politics are concerned. A ‘Maariv’ poll published the same day gave the Joint List 11 seats.

Read also: At Joint list launch, a glimmer of hope against incitement, racism

Channel 2’s flagship Friday night newscast devoted all of 30 seconds to the Joint List, consisting of the anchor in the studio with photos of the event in the background. On Channel 10’s Friday night show, the Joint List event was only mentioned as part of a larger general elections story by Nadav Perry. Fewer than 30 seconds were budgeted, but at least some of them were a clip of Joint List head Ayman Odeh. Channel 1 managed to find around a minute and a half for a report about that event by Boaz Shapira, which included interviews with some of the Joint List’s candidates. To the two commercial channels’ credit, it should be noted that the Joint List event was conducted in Arabic.

Earlier this month, the Joint List launched its campaign for the Jewish public in an event conducted in Hebrew, in central Tel Aviv. A poll published on Channel 1 the same day predicted that the Joint List would become the third-largest party in the Knesset, with 12 seats. Channel 2’s broadcast that night, which is 50 minutes long, didn’t budget even one second to the event. On Channel 1’s broadcast, fewer than 30 seconds were given to a report by Boaz Shapira, which was actually about the impact of left-leaning American organizations in increasing voter participation among Arab citizens of Israel.

This article first appeared in Hebrew on The Seventh Eye.

More on Israeli coverage of Arab parties:
Israeli media coverage: An election with no Arabs?
‘Apartheid polls’: When some opinions just matter less

Election Coverage banner

Before you go...

A lot of work goes into creating articles like the one you just read. And while we don’t do this for the money, even our model of non-profit, independent journalism has bills to pay.

+972 Magazine is owned by our bloggers and journalists, who are driven by passion and dedication to the causes we cover. But we still need to pay for editing, photography, translation, web design and servers, legal services, and more.

As an independent journalism outlet we aren’t beholden to any outside interests. In order to safeguard that independence voice, we are proud to count you, our readers, as our most important supporters. If each of our readers becomes a supporter of our work, +972 Magazine will remain a strong, independent, and sustainable force helping drive the discourse on Israel/Palestine in the right direction.

Support independent journalism in Israel/Palestine Donate to +972 Magazine today
View article: AAA
Share article
Print article
  • LEAVE A COMMENT

    * Required

    COMMENTS

    1. Pedro X

      So what. In the United States NPR covers greatly more parties and movements than the major tv stations in the US do.

      The Arab list is really a non-story of Arab parties joining together in order to survive. The Arab list will get the vast majority of the Arab vote, as a recent Haaretz poll shows. The Arab list champions anti-Israel positions. There is no news here.

      Commercial stations cover news of interest to its viewers. The race between the Likud and Labor and other parties is of great interest given how close the election is between the left, center and right.

      Reply to Comment
      • Brian

        This is a false comparison, obviously. The U.S. has (as you know) a two party system and any other parties are genuinely trivial in electoral impact; while Israel has a multiparty parliamentary system where small parties have outsized impact. And in this case the Joint List is outpolling both Kulanu and Yesh Atid.

        Reply to Comment
      • Weiss

        So What?

        Do us Moderate Jews a favor and put a sock in it Schlomo.

        You DO NOT represent THIS Jew with your racist invective, and certainly do not speak for the majority of US Jews who are embarrassed by Israeli racism, brutality , and sadism.

        Reply to Comment
      • Bryan

        “The non-Arab list (like the Zionist camp) is really a non-story of non-Arab parties joining together in order to dominate. The non-Arab list will get the vast majority of the non-Arab vote, as a recent Haaretz poll shows. The non-Arab list champions pro-Israel positions. There is no news here.” But a dose of invective and a dose of hysteria keeps the doctor away, does it not, Pedro?

        Reply to Comment
    2. Jello

      Yep, another stupid article. Israeli Hebrew channels that are almost entirely watched by Jews do not spend much time on the internal workings of Israeli Arab politics which is conducted in Arabic and which is of little interest to any of the channels’ viewers. Seriously, if the case was any different that would indeed be weird. As it is the Israeli Hebrew channels would just bore their audience to death if they covered the entirely predictable events among Israeli Arab politicians.

      Yes, the “Unified Arab Party” will get 11-13 seats in the Knesset, which is either flat or up a little from where the Arab parties are now. That in itself is not news. Yes, the “United Arab Party” is running on a platform of being anti-Israel. Again, this is not news. And yes, pretty much none of those voters are watching the Israeli Hebrew channels, so as far as the channels are concerned they don’t really matter.

      Reply to Comment