+972 Magazine's Stories of the Week

Directly In Your Inbox

Analysis News
Visit our Hebrew site, "Local Call" , in partnership with Just Vision.

Netanyahu scandal exposes corruption in the Israeli press

The alleged dealing between Netanyahu and the publisher of ‘Yedioth’ reveals the driving force behind Israel’s biggest newspapers — a type of corruption that couldn’t exist in media outlets with truly independent journalists.

By Shuki Tausig

An ‘Israel Hayom’ employee hands out free copies of the daily newspaper in Jerusalem. (Nati Shohat/Flash90)

An ‘Israel Hayom’ employee hands out free copies of the daily newspaper in Jerusalem. (Nati Shohat/Flash90)

Israeli media this week revealed secretly recorded conversations between Prime Minister Benjamin Netanyahu and the publisher of the country’s best-selling newspaper, Yedioth Ahronoth. The contents of the conversations, ostensibly negotiations between the two men, once again expose the bitter truth about the world of Israel’s media: it is one in which media and journalistic outlets are driven solely by economic interests. They are beholden by the owners’ bottom line, and their journalistic work is constrained and governed by external interests and illicit relationships with the subjects of their coverage.

According to the reports by Haaretz and Channel 2, the recordings are of Netanyahu and Yedioth publisher Arnon “Noni” Mozes discussing a deal according to which Yedioth will alter its hostile coverage of Netanyahu. In return, Netanyahu will act to reduce the circulation of rival newspaper Israel Hayom, and perhaps even stop it from putting out a weekend magazine edition.

Such deals reiterate just how baseless many of the widespread axioms about the Israeli press and journalists are, specifically:

  • That Yedioth Ahronoth is a newspaper that is ideologically opposed to Netanyahu.
  • That Israel Hayom is an ideologically right-wing newspaper.
  • That journalists at both Yedioth and Israel Hayom operate independently and free of third-party interests.

The alleged deal demonstrates that Yedioth Ahronoth doesn’t actually have a problem with Netanyahu and Israel Hayom isn’t particularly identified with the political right. They are personal media outlets used for specific aims: Yedioth is utilized to generate profits for the ownership, controlled by Mozes. Its hostile coverage of Netanyahu is not the result of any affinity for his political opponents, and certainly not borne of ideology; it is a response to the threat posed to Yedioth’s bottom line by Netanyahu when he brought about the creation of Israel Hayom.

On the one hand, we can conclude from the alleged conversations that Israel Hayom is not the ideological mouthpiece of a silenced right wing, but rather a blunt instrument designed to serve the political maneuvers of a single politician. Out of a desire to make gains with a “left-wing” newspaper, the prime minister was willing to inflict a price on a “right-wing” paper.

Senior journalists at Israel Hayom have for years boasted that they work for a legitimate news outlet with a conservative slant, rejecting the claim that it is a propaganda tool for Netanyahu, casting aside the clear bias printed on its pages every day. Now it is clear that Netanyahu, it seems, was willing to sell that paper down the river in order to make a few gains with the rival newspaper Israel Hayom loved to slander all those years.

Perhaps most importantly, this type of deal would not be possible in media outlets in which there exists journalistic freedom without intervention by the ownership. If the journalists at Yedioth Ahronot were truly independent, it would not be possible to promise a certain type of coverage of the prime minister. If the journalists at Israel Hayom were truly independent journalists, it would not be possible for the prime minister to affect or limit the paper’s circulation.

And if Yedioth’s publisher regularly meets with the subjects of his paper’s coverage in order to discuss quid pro quo arrangements, and if the acting publisher of Israel Hayom holds similar meetings — how many such meetings do we not hear about? How many shady meetings weren’t recorded, or were recorded but not revealed to the public?

The consequences of this scandal are not limited to the future of Benjamin Netanyahu’s time in office. Bribery has two sides. This scandal represents the point at which journalistic corruption and the violation of professional ethics become criminal. Mozes, who previously escaped prosecution for illegal eavesdropping, may very well find himself in court over the contents of secretly recorded conversations. The prime minister, who has accused the media of being treasonous, could find himself going down in the same ship as his bitter rival, the man he has spent so much energy demonizing to the electorate.

This article was first published on The Seventh Eye. Read it here.

Before you go...

A lot of work goes into creating articles like the one you just read. And while we don’t do this for the money, even our model of non-profit, independent journalism has bills to pay.

+972 Magazine is owned by our bloggers and journalists, who are driven by passion and dedication to the causes we cover. But we still need to pay for editing, photography, translation, web design and servers, legal services, and more.

As an independent journalism outlet we aren’t beholden to any outside interests. In order to safeguard that independence voice, we are proud to count you, our readers, as our most important supporters. If each of our readers becomes a supporter of our work, +972 Magazine will remain a strong, independent, and sustainable force helping drive the discourse on Israel/Palestine in the right direction.

Support independent journalism in Israel/Palestine Donate to +972 Magazine today
View article: AAA
Share article
Print article
  • LEAVE A COMMENT

    * Required

    COMMENTS

    1. i_like_ike52

      Who says “independent journalists” are any different? Is your definition of an “independent journalist” one who writes things you agree with? Wouldn’t they slant the news coverage to promote their own ideological agenda? Who says there is anything obligatory about “journalist ethics” which overrides “enlightened self-interest”?
      What about Ha’aretz? Okay, they are more on the ‘progressive side’, but does this mean they are any more honest. Dan Margalit worked for Shocken’s Ha’aretz in the 1970’s, during Rabin’s first term as Prime Minister. Margalit wrote that he unearthed a whole series of scandals involving Rabin, besides the famous illegal bank account that brought him down, but publisher Shocken kept telling him that he couldn’t print them because he liked Rabin and wanted to help him.

      Reply to Comment